fbpx
Home / Facebook shopping

Facebook Shopping


Maak jij al gebruik van Facebook Shopping? Voor diegene die het nog niet kent, Facebook Shopping is een winkelgedeelte in Facebook waar je jouw producten of diensten kan aanbieden aan klanten. Het geeft een boost aan je pagina en klanten kunnen zelf bepalen op welk moment ze jouw artikelen willen aanschouwen.

Daarbij maakt Facebook Shopping het hebben van een omnichannel (diverse kanalen zoals website en fysieke winkel afgestemd op elkaar) voor vele ondernemers mogelijk. Zo hoeven klanten niet meer per se naar de webshop om het aanbod te bekijken, wanneer zij over Facebook scrollen en jouw pagina voorbij zien komen, kunnen ze hier verder zoeken.

Weet wel dat het winkelgedeelte in Facebook geen vervanging is voor je website of webshop. De boekingen en betalingen zullen nog steeds via de website plaatsvinden. Hoe het precies werkt en hoe jij jouw eigen Facebook winkel kan openen, vertellen we in deze blog middels een paar stappen.

(In deze blog gebruiken we één van onze klanten als voorbeeld)

Stap 1: Check of je ‘’shoppen’’ al hebt toegevoegd aan je tabblad

Via ‘’shoppen’’ aan de linkerkant van je Facebook bedrijfspagina gaan we aan de slag. Bij velen staat dit tabblad al op actief, maar staat deze er bij jou niet bij? Geen probleem, dan gaan we hem samen even toevoegen via instellingen:

Ga bovenaan naar instellingen > Sjablonen en tabbladen > Een tabblad toevoegen > Shoppen tabblad toevoegen

Wanneer het je is gelukt, is het tijd om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en is het tijd voor de volgende stap. Let wel op dat je de algemene voorwaarden even doorneemt. Het bevat belangrijke informatie over het soort producten die je wel en niet mag aanbieden.

Facebook shopping stap 1
Facebook shopping stap 1.1

Stap 2: Begin met het instellen van je winkelonderdeel

Wanneer je de algemene voorwaarden hebt gelezen en akkoord bent gegaan, is het tijd om nog een paar instellingen door te lopen. Zo is het in Nederland nog niet mogelijk om via Facebook Shopping af te rekenen, je hebt in dit geval dus twee opties.

Bericht voor kopers - Wanneer je keuze uit gaat naar "bericht voor kopers", kunnen klanten je hierover een bericht sturen. Het is aan jou als eigenaar van de bedrijfspagina om zo snel mogelijk op het bericht te reageren.

Betalen op een andere website - De andere optie is om de geïnteresseerde door te sturen naar de website waar zij de aankoop kunnen voltooien. In het geval van deze klant verwijzen wij de bezoekers door naar de website.

Daarnaast vragen ze om een munteenheid te selecteren, in dit geval de euro.

Stap 3: Beschrijf wat je aanbiedt

Laat bezoekers via deze manier weten wat je aanbiedt. Wat je hier invult, is helemaal aan jou. Je hebt 200 tekens waarmee je wat kan vertellen wat je verkoopt of geef hier meer achtergrond informatie over je bedrijf.

Facebook shopping stap 3

Stap 4: Tijd om producten toe te voegen

Als je alle vorige, redelijk simpele stappen hebt uitgevoerd is het tijd om producten toe te gaan voegen, yes! Klik op de knop "producten toevoegen" en we gaan aan de slag.

Een popup opent  waar je diverse informatie over je product kan toevoegen:

Een afbeelding of een video - Kies hier dezelfde foto of video die je ook toont op de website. Deze bevatten in de meeste gevallen ook geen tekst en hebben een witte achtergrond of laten een beeld in real life zien. Let wel op dat de afbeelding er wel netjes uitziet. Het kan zijn dat de pixels van de afbeelding niet voldoende zijn. De richtlijnen van Facebook is om gebruik te maken van een afbeelding die minimaal 1024 x 1024 pixels bedraagt.

De naam van het product - Vul hier de naam in van het product, ook hier is het logisch als je gaat voor dezelfde naam als op de website.

De prijs - Vul de prijs in van het product, doe dit ook hetzelfde als op je website

De productomschrijving - Kies een beschrijving die bij het product past, hoogstwaarschijnlijk heb je ook teksten op je site staan en kun je die hier gebruiken. Let ook hier op de verschillen met Facebook en je website, maak de teksten niet te lang. Verder is de productomschrijving dus niet bedoelt om een link, telefoonnummer of mailadres in te plaatsen

De URL waar de bezoeker de betaling kan afronden - Kopieer de url van de detailpagina van het product. Zodat de bezoeker de bestelling daar kan afronden.

De staat van het product - Geef hier aan of het gaat om een nieuwe product, of al reeds gebruikt

Wanneer je alle informatie hebt ingevuld is het tijd om het product toe te voegen. Gedaan? Dan ziet het product eruit zoals te zien is op de afbeelding hieronder. Als je meer producten wilt toevoegen, herhaal je deze stappen. Succes!

Facebook schopping stap 4
Facebook shopping stap 4

Ilse helpt je.

Lukt het je niet, heb je een vraag of hulp nodig bij het toevoegen van jouw producten?
Ilse komt graag met je in contact om te helpen en vragen te beantwoorden.
Stuur haar gerust een berichtje via onderstaande contactgegevens.
Wil jij met Ilse in gesprek?